Lav en strategi - tænk nyt!
Ikke mange mennesker synes det er interessant at skrive sig op til et nyhedsbrev med den klassiske “skriv dig op til vores nyhedsbrev og bliv opdateret.. bla, bla, bla…” Keeeeeedeligt.
Hvad får dine kunder egentlig af værdi, for at opgive deres e-mailadresse?
01
Giv dit nyhedsbrev et navn
Mange laver den fejl at kalde deres nyhedsbrev for et nyhedsbrev.
Se bare på f.eks. Matas og Ikea:
Matas har Club Matas og Ikea har Ikea Family. Egentlig er det bare nyhedsbreve kamufleret under andre mere tiltalende navne.
Nyhedbrev er bare ikke et sexet navn længere (og har nok aldrig rigtig været dét), men nu er vi opmærksomme på at der er måder at komme udenom “nyhedsbrevet”.
Et bud kunne være “Tilmeld dig vores fordelsklub og modtag store besparelser som fordelskunde”.
Tænk over hvilket navn der giver mening for netop din virksomhed.
02
Udnyt din velkomstmail - Opsæt et mailflow
Når et nyt abonnement tilmelder sig din emailliste, har du muligheden for at sætte dine automatiske mails op, og allerede her, skal du sørge for at få mest udbytte af dine mails.
Tak for din tilmelding er simpelthen så spild!
Benyt muligheden for allerede her at tilbyde dit nye abonnement noget værdi. Sæt dernæst din email op med en automatisk trigger, der sender en ny mail alt efter om dit abonnement åbner mailen, trykker på link i mailen m.m.
Det er det vi kalder automation i forbindelse med E-mailmarkedsføring.
- Rabatkupon
- E-bog
- Gratis produkt med næste ordre
- Sociale Medier
- Messer
- Butik
- Vejbod
- Loppemarkeder
- Ipad/Tablet - Smartphone
- Papir
03
Tilbyd noget værdifuldt
Dine abonnementer kommer ikke af sig selv. Du er nødt til at “lokke” med noget. Det kan være en e-bog, rabat på næste ordre, og lignende.
Det er altså ikke nok blot at tilbyde “opdateringer” og “gå ikke glip af noget” for at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det er simpelthen ikke værdifuldt og skriger “nyhedsbrev” og “spam”.
I stedet skal du tænke over hvad din målgruppe ville efterlade deres mail for at få fat i.
Er du gartner, vil din målgruppe måske være interesseret i en guide til hvordan de vedligeholder deres græsplæne.
Og inden du blot tilbyder en generisk e-bog, så se på dine konkurrenter.
Hvad tilbyder de?
…. Tilbyd så noget der er 10x bedre!
04
Indsaml abbonnementer alle vegne
Mange tænker at listbuilding er begrænset til hjemmeside og sociale medier, men det passer ikke.
Har du en fysisk butik, så sørg for at dine kunder kan skrive sig op fysisk. Det kan være via en Ipad/Tablet.
Sørg også for at indsamle emailadresser på messer osv.
Husk at tilbyde værdi den anden vej.
05
Gør det nemt for dine modtagere at skrive sig op
Jo flere felter der skal udfyldes, desto flere vil der falde fra.
Spørg dig selv hvad du som minimum er nødt til at have af information fra en modtager. Ofte er e-mailadressen nok, men vil du personliggøre dine mails, er det en bonus at få fornavnet med.
Vil du have mere info om dit abonnement, kan du lave forskellige lister til forskellige freebies. Vil du f.eks. dele dine abonnementer ind i kategorier (græsplæne, hækkeklip, planter), tilbyder du freebies som afslører dine abonnementers interesser.
Det gælder desuden alle formularer på din hjemmeside.
06
Lav flere lister (Bonus)
Har du flere lister, kan du bedre personliggøre dine nyhedsbreve. Lav derfor gerne flere lister.
Tilbyder du f.eks. en e-bog, der guider modtageren i hvordan man passer sine blomster, kunne alle der henter netop den e-bog, automatisk tilføjes en liste der hedder “blomster”. Så ved du fremover at alle på denne liste er interesseret i tips og guides omkring blomster.
Du kan vælge at nye abonnementer skal lægges i flere lister.
Et godt råd koster ingenting hos os! 🙂
Har du spørgsmål vedr. nyhedsbreve, skal du ikke tøve med at kontakte os!