Konverteringsoptimering og brugervenlighed
Forlader besøgende din hjemmeside, uden at konvertere?
Så skal du måske til at optimere din hjemmeside.
Vi webdesigner har lavet 10 skarprettere til din hjemmeside, som kan skabe store resultater på kort tid.
01
Besvar beslutningsgrundlaget
Tænk over hvad din kunde gerne vil vide, inden han/hun køber et produkt eller en ydelse hos dig.
Forestil dig at du sælger et bootcamp, der foregår i Spanien.
Du har nogle lækre billeder af stedet hvor bootcampen skal foregå, men din kunde har stadig mange spørgsmål. Hvad kunne det være, din kunde gerne vil have svar på inden han eller hun trykker “reservér plads”?
Måske har du allerede modtaget spørgsmål førhen, som du kan bruge.
Nogle spørgsmål kunne være:
- Hvordan kommer jeg frem og tilbage?
- Er prisen inkl. mad og drikke?
- Hvor mange overnatninger?
- Hvad kan man mere opleve i nærområdet?
- Hvor mange deltagere er der?
- Hvad skal jeg selv medbringe?
Jo dyrere produkt/service du tilbyder, desto længere beslutningsproces.
02
Brugervenlighed (Don't make me think)
En hjemmeside skal altid opbygges ud fra princippet “Don’t make me think” hvilket kort og godt handler om at skabe en hjemmeside, som er let at navigere rundt på. Lad ikke din hjemmeside blive for indviklet, og sørg for at dine besøgende har let ved at finde de søger.
03
"Mobile First"
Sørg for at din hjemmeside er mobilvenlig – Også kaldet “responsiv”.
Især hvis mange af dine kunder kommer fra Instagram eller Facebook, kan du forvente at de kommer ind på din hjemmeside via deres smartphone eller Ipad/tablet, og er din hjemmeside ikke tip-top optimeret til at blive vist på disse enheder, springer dine besøgende hurtigt videre – og muligvis til en konkurrent. Av!
04
Vis din kunde hvad han/hun får
Uanset om du sælger et kursus, en service eller et produkt, skal du vise din kunde hvad han eller hun får efter køb.
Kedelige specifikationer kan fremgå i en fane, der kan åbnes hvis kunden ønsker at kigge nærmere på disse, men det vigtigste er at vise kunden “slutresulatet”. Her er det vigtigt at kende din kunde (din persona).
Hvad er det din kunde gerne vil have/føle?
Hvorfor køber din kunde dit produkt?
Lad os sige at du sælger stilfulde ure til mænd i alderen 25-45.
Er det fordi han bare gerne vil have et flot ur, eller er det fordi han gerne vil udstråle at han er en sofistikeret og stilfuld mand?
Og nu vil jeg så spørge dig om du tror at et billede af et ur på hvid baggrund, fungerer ligeså godt som en velklædt mandlig model, der poserer med uret iført et smart jakkesæt?
Igen: Vis din kunde hvad de opnår efter køb.
05
Fremvis tidligere kundeudtalelser
Ingen fortæller det bedre end dine tidligere kunder og derfor er tidligere kundeudtalelser guld værd!
Du kan indsamle kundeudtalelser via Google, Trustpilot, Facebook eller ved at opsætte en mail, der automatisk bliver sendt til dine kunder 3-4 dage efter at de har gennemført et køb, eller blot spørge tidligere kunder om en udtalelse hvis du har en servicevirksomhed.
06
Din hjemmeside skal være intuitiv
Det er fint at have en smart og anderledes hjemmeside, som skiller sig ud fra de mange generiske hjemmesider, som man ofte besøger, men dine besøgende har allerede et billede af din hjemmeside inden de åbner den, og det billede skal du sørge for at imødekomme.
Jeg har besøgt hjemmesider, der har valgt at have deres menu i bunden fordi det er “smart” og “unikt”, men det er ikke intuitivt og kan gøre dine besøgende frustreret, og det er jo ikke hensigten.
Husk “Don’t make me think” princippet.
07
Menu skal følge med scroll
Indrømmet, jeg har aldrig været særlig vild med menuer, der følger med ved scroll, men om ikke andet, er det noget jeg har lavet masser af splittests på og det virker. Så sørg for at din menu scroller med når dine besøgende scroller ned på din side.
08
Brug kun salgsgenererende links i menuen
Som udgangspunkt bør alle dine links være salgsgenererende.
Det er ofte dine services eller produktkategorier, hvis du har en webshop.
Sider som faqs, kontakt, om os m.f. kan med fordel lægges i en topmenu.
09
Formularer skal være nemme og enkle
Sørg for kun at bede om de højst nødvendige informationer når dine besøgende skal udfylde en formular.
Statistikken viser at det kan koste dig op mod 10% af mulige konverteringer for hvert felt der skal udfyldes.
Du skal derfor gøre op med dig selv om den “ekstra information” er -10% konverteringer værd.
Min opfordring er, kun at bede om det vigtigste. Du kan altid indsamle flere informationer senere.
10
Drop slides
Det ser måske smart ud og er en oplagt måde at fremvise sine produkter, men for den besøgende er det super irriterende at sidde og læse en tekst, mens der glider billeder frem og tilbage.
Hvis man absolut insisterer på at have en slider, skal man sørge for, at der som minimum går tid i mellem at billederne skifter.
11
Få en kritiker til at kigge på din hjemmeside
Når du har optimeret din hjemmeside ud fra overstående punkter, anbefaler jeg at du får én til at kigge på din hjemmeside. Det er vigtigt at det er en person der er hudløst ærlig.
Sørg for at personen går hele rejsen igennem som hvis han eller hun var en rigtig kunde.
Små forandringer - store resultater
Mange kan lave en hjemmeside, men det kræver en professionel at vide hvad der skal til for at opsætte en hjemmeside, der skaber salg.
Men med overstående ændringer, kan du skabe store resultater på kort sigt.
Et godt råd koster ingenting hos os! 🙂
Har du spørgsmål vedr. optimering af din hjemmeside, skal du ikke tøve med at kontakte os!